Jaké potraviny a kdy může moje miminko jíst?

Tuto odpověď možná některé z vás nebudou chtít slyšet, ale je to opravdu tak. Nejlíp to ví samo miminko.

Říkáte si: „A jak to sakra zjistím já?“ Upřímně? Vy to vlastně vědět nemusíte. A to už vidím, jak klikáte na ten známý křížek vpravo nahoře, který vás odsud vysvobodí. Co je to za bláznivou ženskou? Jak to může to miminko vědět, vždyť to ještě nikdy ani nevidělo, ani neochutnalo atd.

No a představte si, že může

Miminko si každou potravinu dokonale prohlédne, osahá, ovoní a ochutná. A pak pozoruje (a to je milé maminky ta nejdůležitější část, která ale vůbec není vidět!), co to dělá v jeho těle.

Vnímá jaké má na jednotlivé potraviny odezvy. Jaké živiny, vitamíny a minerály mu právě tato potravina dodala. Nejen jestli mu to chutná. Tělo má paměť. Až tu potravinu příště oko uvidí, tak vyšle signál ruce: „Ber to a strč to do pusy, tam je hromada vápníku a to teď nutně potřebujeme!“

Tak nějak to velmi zjednodušeně funguje. Může být? Nebo už tu nejste? Nevadí, já to dopíšu, když už jsem začala…

Jaké jídlo?

Maminka má za úkol zdánlivě jednoduchou věc: jídlo sehnat, připravit a nabídnout. Zbytek už je jen na prckovi.

Jenže co by to tak mělo být, když doteď bylo děťátko pouze kojeno? Jaké by mělo být to jeho první opravdové jídlo?

Měla by to být kvalitní potravina, ideálně bio (tedy taková, která neobsahuje to, co nemá), lokální a sezónní. A pokud tato kritéria splňuje, šup tam s tím. A dítě si samo vybere, jestli jo nebo ne. Jestli jen teď ne nebo vůbec ne.

Nějaký návod vám přece jen dám… Začínáme zeleninou, přidáváme ovoce, pak obiloviny, bílkoviny a oleje. Pokud chcete podrobnější, najdete ho v eBooku ZDARMA „PŘÍKRMY jinak aneb BLW v praxi“.

V eBooku najdete i tabulku s doporučenými potravinami podle věku dítěte. Tato tabulka je pouze ORIENTAČNÍ. Co tím myslím? Řídím se jí, pouze pokud nevím, netuším a jsem ztracená a ta tabulka mi pomůže se zorientovat. A pak až už tuším, tak nabízím vše, co kolem roste (jakože fakt). Tím myslím, že já osobně bych dala přednost sezónní zelenině před zeleninou v tabulce.

Děťátko ochutná a samo se rozhodne, jestli to už potřebuje, nebo ještě ne.

Čemu se vyhnout

Obecně se doporučuje vyhýbat se soli, cukru a medu do jednoho roku. To si můžete klidně i protáhnout. Já jsem například solila až kolem 2. roku a  sladím ještě teď velmi výjimečně. Když už si dáváme sladké, snažím se sladit ovocem, sušeným ovocem nebo sirupem z jakonu.

Jinak není třeba vyhýbat žádné surovině (záměrně píšu surovině, protože teď se označuje za „jídlo“ i to, co já za jídlo nepovažuji). Vše může miminko ochutnat a rozhodnout se samo. Někdy neochutná vůbec. Někdy ochutná a odevzdá. Nebo už je připraveno a pustí se do toho. Vždy sní jen tolik, kolik zvládne.

Navíc dítě velmi dobře ví, jaké živiny právě potřebuje. A i proto se mohou jeho chutě měnit. I já svůj jídelníček během roku měním. Možná to máte taky tak, jen si to neuvědomujete. Takže pokud vašemu děťátku něco moc zachutnalo a baští to jak nezavřené, nelekejte se toho, když to začne odmítat. Možná už má doplněno to, co mu daná surovina dávala a teď už to nepotřebuje. Třeba zase jindy. Proto nabízím odmítnutou potravinu i opakovaně, pokud si nedá, je to v pořádku.

Pozor na ně

Děti se učí nápodobou. Když se rozhodnete, že ony budou jíst zdravě a vy si pojedete dál ve svých zlozvycích, tak narazíte na to, že budou chtít jíst to, co vy. A proto když chci, aby jedlo zdravě moje dítě, začínám u sebe. A je to někdy sakra těžký. Já vím.

Pak už „jen“ stačí si si v hlavě srovnat, co je to tedy ta zdravá nebo taky vyvážená strava. Což bývá mnohdy ten kámen úrazu. Doporučení se liší. Potřebujeme vyvést z džungle výživových směrů.

Jak to udělat? Každý z nás je jiný. Vyhovuje mu jiná skladba jídelníčku, jíst v jinou dobu, pít různé množství tekutin, někomu vyhovuje jíst spoustu jedné suroviny a jiný se obejde bez ní. A tak je to v pořádku. Mají to stejně děti i dospělí.

To nejlepší, co můžeme pro děti udělat, je dát jim tu důvěru, že ví, co dělají. Protože tak to prostě je. Jediné, co je brzdí a mate jsme my, rodiče. Protože my si něco myslíme, něčeho se bojíme, někdy se moc snažíme a často to má negativní efekt.

Nechte to být. Nabídněte a taky se najezte.

"Dala jsem synovi svobodu (nejen) v jídle a do života nám vstoupila čistá radost. Ukazuji maminkám, že to jde i jinak, než "se to dělá". Podporuji je na jejich cestě ke zdravému jídlu, zdraví celé rodiny a každodennímu štěstí. Chcete si přečíst celý můj příběh? Zjistila jsem o jídle pro děti opravdu mnoho a nechci si to nechat jen pro sebe. Mám pro vás ZDARMA eBook "PŘÍKRMY jinak", který vás provede prvními týdny zavádění jídla krok za krokem. Když chcete vědět jak jídlo pro prcka připravit a mít v kapse obrovské množství receptů pro sebe i pro děťátko, mohly by vás zajímat eBooky "Prcku, najez se sám". Raději se potkáváte osobně, pak se sejdeme na jednom z mých kurzů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů